• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

دليل تجميع شرکتهاي آب و فاضلاب شهري و روستايي

کد خبر: 10325 تاریخ انتشار: 1399/07/20
نمایش: 965
اخبار
​اجراي طرح يکپارچه‌سازي شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي که چندين سال درگير نهادهاي تصميم گيري بود سرانجام امسال به نتيجه رسيد. آنطور که مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرده هدف از اجراي اين طرح بهبود راندمان و رسيدگي بهتر به صنعت آب و فاضلاب بخش شهري و روستايي است.
تبدیل HTML به PDF
به گزارش روابط عمومي شرکت آب و فاضلاب استان چهارمحال و به نقل از ايسنا، در حال حاضر حدود ۷ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در روستاهاي سراسر کشور از آب شرب سالم و بهداشتي بهره مند هستند و قرار است که تا يک سال و نيم آينده به بيش از ۳ ميليون نفر از جمعيت روستايي کشور آب شرب سالم و پايدار برسد و طبق برآوردهاي صورت گرفته در پايان اين دولت جمعيت روستايي بهره‌مند از آب شرب سالم و پايدار به بيش از ۱۰ ميليون نفر خواهد رسيد.

هم‌اکنون در تمام ۳۱ استان کشور، پروژه‌هاي آبرساني روستايي در حال انجام است و حدود ۴۰۰۰ قرارداد تاکنون در اين رابطه با بخش خصوصي منعقد شده و اين در حالي است که طبق شاخص‌هاي جهاني بهداشت که مبتني بر دسترسي مردم به آب شرب باکيفيت با مختصري پياده‌روي است، بيش از ۹۵ درصد جمعيت روستايي ايران بهره‌مند محسوب مي‌شوند.

با اين وجود  برنامه دولت اين است که روستاها همچون شهرها آب شرب باکيفيت به صورت لوله‌کشي در منازل خود دريافت کنند و کيفيت آب شرب در روستاها برابر با کيفيت آب شرب در شهرها باشد. در همين راستا نيز طرح يکپارچه‌سازي شرکتهاي آب و فاضلاب شهري و روستايي کليد خورده است.

محمد رضا جانباز ، مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در اين راستا به ايسنا گفت: تمام تلاش ما اين است که تأمين آب شهرها و روستاها از آب‌هاي سطحي افزايش پيدا کند، بنابراين به اين سمت رفته‌ايم که تأمين آب شهرها و روستاها از آب‌هاي زيرزميني کاهش و آب‌هاي سطحي افزايش پيدا کند.

وي با اشاره به اينکه يکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي پس از چندماه از تصويب دولت در اواخر بهمن ماه رسماً اجرايي شد، گفت: هدف اين است که بتوانيم راندمان فعاليتها را بالا ببريم.

مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با تاکيد بر اينکه هدف ما بهبود وضعيت صنعت آب و فاضلاب کشور در دو بخش شهري و روستايي است، تصريح کرد: در اين مدت نيز شاهد اثرات مثبت اجراي اين طرح هستيم و اميدواريم که بتوانيم کارهاي بيشتري را در اين دو حوزه انجام دهيم.

جانباز با بيان اينکه موضوع فاضلاب روستايي پس از تکميل پروژه‌هاي آبرساني روستايي هدفگذاري بعدي شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور است، گفت: تلاش مي‌کنيم با بهره‌مندي از منابع داخلي شرکت‌هاي آبفا، پروژه‌هاي فاضلاب روستايي را اجرايي کنيم.

خوشبختانه اين طرح با نگاه مثبت برخي نمايندگان مجلس نيز روبرو شده است. طبق گفته هاي محمد باقري بنابي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس، رفع مشکلات آب شرب روستاها، هدف اصلي طرح يکپارچه سازي شرکتهاي آب و فاضلاب شهري و روستايي است.

وي با تاکيد بر اينکه تامين آب شرب مردم، مهمتر از منافع فردي است، اظهار کرد: قطعاَ کار يکپارچه سازي شرکتهاي آبفاي شهري و روستايي، کار درست و به جايي بوده است و ارزيابي ها هم نشان مي دهد که در همين فاصله زماني کوتاه از شروع فرايند يکپارچه سازي و درحاليکه به تعبيري اين پروژه يکپارچه سازي در دوره گذار قرار دارد، نتايج آن در تسريع و بهبود خدمات رساني بخصوص در حوزه آب شرب روستايي مشهود است.

به گفته عضو کميسيون اقتصادي مجلس بر اساس گزارش متوليان امر، در همين مدت کوتاه در مناطق مختلفي از کشور به واسطه تجميع اين دو شرکت، بدون ايجاد تاسيسات جديد و صرفاً از محل بهره گيري وبه اشتراک گذاري امکانات موجود اين دو شرکت، به روستاهاي زيادي خدمات آب شرب داده شده است.

باقري با بيان اينکه سرعت دادن به کار به ويژه در حوزه نقل و انتقال اموال و همينطور رفع و حل و فصل برخي مسايل پرسنلي، ضرورتي است که نياز است توسط مديران ارشد وزارت نيرو مورد توجه جدي قرار گيرد، افزود: به هرحال اين کار، کار بزرگي است و طبعاً در کنار مزايا و فوايد قابل توجه آن، چالش‌هاي خودش را هم دارد که بايست به سرعت مورد توجه و رسيدگي قرار گيرد.

به گفته وي طبيعتاً کاري که موجب تغييرات ساختاري و برخي جابجايي‌ها در سطوح مديريتي شرکتها بشود، بعضاَ معارضان و مخالفاني هم خواهد داشت، اما آنچه که مهم است و ارجحيت دارد، پاسخگويي به مطالبات به حق مردم در زمينه دسترسي به آب پايدار و با کيفيت و منافع کلان کشور است که قاعدتاَ تحت تاثير منافع فردي و پاره اي ملاحظات و رقابت هاي درون سازماني قرار نخواهد گرفت.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت