• جمعه 10 فروردین 1403

پويش سراسري #هرهفته_الف_ب_ايران

کد خبر: 10297 تاریخ انتشار: 1398/09/06
نمایش: 5178
اخبار
تبدیل HTML به PDF

آباداني ايران در هيچ شرايطي متوقف نمي‌شود. دفاع و مقابله با تحريم مانعي پيش روي ساختن ايران نيست، اگرچه مشکلات و نياز به اراده‌هاي استوار را بيشتر مي‌کند. وزارت نيرو در همه ايّام تحريم و تنگناهاي مالي در دولت «تدبير و اميد»، مجموعه‌اي از طرح‌هاي مهم زيرساختي را اجرا کرده که هر کدام بر سرمايه‌هاي اندوخته مردمان اين سرزمين مي‌افزايد.
اين وزارت در ساليان گذشته با عزمي راسخ و بکارگيري همه توان مهندسي و مديريتي بخش‌هاي مختلف دولتي، عمومي و خصوصي در سراسر کشور سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي را در زمينه تأمين آب و برق مطمئن و پايدار به انجام رسانده است بگونه‌اي که امروزه از استانداردهاي بالاي جهاني در زمينه دسترسي به آب و برق در سراسر کشور برخورداريم و به آن مي‌باليم. ما در وزارت نيرو بر اين باوريم که «بايد داشته‌هاي مردم اين سرزمين را ديد» و به پشتوانه اين سرمايه عظيم، اعتماد به نفسي کسب کرد که پيشران حرکت توسعه در کشورمان باشد.
در پويش #هرهفته:الف_ب_ايران، که آن را با مشارکت مردم و رسانه‌ها پيش خواهيم برد، «همه با هم» خواهيم ديد که در عرصه خدمات زيربنايي آب و برق، که نقش محوري در تامين رفاه و امنيت هموطنان دارد و همچنين زمينه‌ساز پيشرفت و پيشران تمامي بخش‌هاي اقتصادي کشور است، متخصصان ايران‌زمين چه مي‌کنند و سرمايه‌هاي اين کشور را چگونه براي ارتقاي زيرساخت‌ها و ظرفيت‌هاي توليد و کيفيت زندگي به‌کار مي‌گيرند.
ما در #هرهفته:الف_ب_ايران، «همه با هم» درباره ابعاد اين سرمايه‌گذاري‌ها و اثرات‌شان بر کشور و کيفيت زندگي مردم، و فرصت‌هايي که براي توسعه ايجاد مي‌کنند، گفت‌وگو خواهيم کرد. ما قصد داريم طرح‌هاي زيرساختي صنعت آب و برق را به ميان مردم بياوريم.
      بدون ترديد امر شگفت‌انگيزي است که کشوري که تحت شديدترين تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي قرار دارد، موفق شده باشد با اتکاء به توان داخلي خود، دست‌آوردهاي بي‌نظيري را در عرصه آب و برق کسب نمايد.
برخي از مهمترين وجوه اين موفقيت‌ها عبارت است از:

  1. در 6 ماهه دوم سال 98 تعداد 227 پروژه به ارزش سرمايه‌گذاري 33174 ميليارد تومان در 31 استان به افتتاح و بهره‌برداري مي‌رسد. ميانگين سرمايه‌گذاري در هر استان 1000 ميليارد تومان است.

  2. افتتاح 10 سد در 6 استان کشور صورت مي‌گيرد و مجموعاً 745 ميليون مترمکعب آب براي شرب، کشاورزي و صنعت به مجموع آب کشور اضافه خواهد شد که از اين ميزان 8 ميليون مترمکعب براي صنعت، 696 ميليون مترمکعب براي کشاورزي و 41 ميليون مترمکعب براي تامين شرب مي‌شود. بهره‌برداري از اين طرح‌ها، آب شرب را براي 9 شهر با جمعيت 1.6 ميليون نفر را تأمين مي‌کند. يعني 70 ليتر آب براي هر نفر در هر 24 ساعت تأمين مي‌شود.

  3. شبکه آبياري و زهکشي به مساحت 26 هزار هکتار در 4 استان کشور به بهره‌برداري مي‌رسد. جمعيت روستايي اين 4 استان 1.5 ميليون نفر است.

  4. در 6 ماه آينده به 1124 روستا با جمعيت 726 هزار نفر آبرساني خواهد شد که 845 ميليارد تومان ارزش سرمايه‌گذاري اين طرح‌هاست و به‌طور متوسط روزانه به 6 روستا با هزينه‌اي معادل 4.5 ميليارد تومان آبرساني مي‌شود.

  5. 29 تصفيه‌خانه فاضلاب در 6 ماه آينده و با سرمايه‌گذاري 1366 ميليارد تومان در 16 استان، به ظرفيت 553.441 مترمکعب در شبانه‌روز و با جمعيت 3.450.000 نفر، به مجموع تصفيه‌خانه‌‌هاي فاضلاب کشور اضافه مي‌شود.

  6. در 6 ماه آينده 12 تصفيه‌خانه آب شرب ديگر به ظرفيت 1.3 ميليون مترمکعب در روز و با جمعيت تحت پوشش 6.2 ميليون نفر در 9 استان کشور با سرمايه‌گذاري 1432 ميليارد تومان افتتاح مي‌شود، به عبارت ديگر هر ماه، 2 تصفيه‌خانه آب در کشور افتتاح خواهد شد.

  7. ظرفيت 3000 مگاوات نيروگاه حرارتي براي 26 ميليون خانوار ايراني به بهره‌برداري مي‌رسد. هزينه سرمايه‌گذاري براي هر 1000 مگاوات ساخت نيروگاه معادل 600 ميليون يورو است و نيروگاه‌هاي ساخته‌شده معادل 1.8 ميليارد يورو سرمايه‌گذاري جذب کرده‌اند. اين ميزان سرمايه‌گذاري معادل 70 يورو (بين 800 هزار تا يک ميليون تومان) به ازاي هر خانوار است. اين ظرفيت به معناي 115 وات ظرفيت توليد برق براي هر خانوار ايراني است.

  8. ظرفيت 278 مگاوات نيروگاه انرژي تجديدپذير پاک در شش ماه آينده افتتاح مي‌شود که باعث صرفه‌جويي در مصرف 350 ميليون مترمکعب گاز طبيعي در کشور مي‌گردد.

در ادامه اقدامات انجام شده تاکنون و با تحقق اهداف فوق، علاوه بر:

  • تامين آب شرب بهداشتي سالم و پايدار براي مصارف مختلف شرب، صنعتي و کشاورزي

  • تامين برق مطمئن بخش‌هاي مختلف خانگي و اقتصادي

  • جمع‌آوري و دفع بهداشتي فاضلاب

دست‌آوردهاي بسيار مهم ديگري در عرصه‌هاي مختلف، از جمله:

  • افزايش توليد محصولات کشاورزي از طريق ارتقاء راندمان آبياري

  • جلوگيري از آلودگي آبهاي سطحي

  • کنترل سيلاب

  • ايجاد زمينه استفاده مجدد از پساب

  • تشويق و فراهم نمودن زمينه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي

  • کمک به حفظ محيط زيست

  • کاهش مهاجرت به ويژه در مناطق محروم و مرزي

  • اشتغالزايي و رونق اقتصادي

حاصل خواهد شد و در نهايت زمينه توسعه و پيشرفت و بالندگي بيش از پيش در اقصي نقاط کشور فراهم خواهد گرديد.

منبع: سايت پويش هر هفته الف ب ايران وزارت نيرو

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت