• جمعه 7 اردیبهشت 1403

صد درصد جمعیت شهری استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار است

کد خبر: 10234 تاریخ انتشار: 1397/03/08 20:31:51
نمایش: 1502
اخبار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری: 100 درصد جمعیت شهری استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار است.
تبدیل HTML به PDF

قدرت‌الله بیگلری، روز پنجشنبه، در نشست بررسی طرح‌های چهارمحال و بختیاری در بخش‌های آب و کشاورزی، با حضور معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تعدای از مسولان ملی اظهار داشت: اکنون افزون بر ۵۸۳ هزار نفر در ۴۰ شهر استان به وسیله ۲۲۱ هزار و ۴۱۰ انشعاب، از آب آشامیدنی سالم استفاده می‌کنند.
وی طول خطوط انتقال آب چهارمحال و بختیاری را ۳۳۵ کیلومتر اعلام و تأکید کرد: یک هزار و ۶۲۱ کیلومتر شبکه توزیع آب نیز در شهرهای استان وجود دارد. بیگلری تعداد چاه‌های مربوط به تأمین آب شهرهای چهارمحال و بختیاری را ۱۸۲ حلقه برشمرد و افزود: از این تعداد ۱۳۴ حلقه فعال و ۴۸ حلقه خشک شده است.
وی به برخورداری ۳۱۱ هزار نفر در هشت شهر چهارمحال و بختیاری از خدمات جمع‌آوری فاضلاب اشاره و تصریح کرد: این میزان ۵۳ درصد کل جمعیت شهری استان است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۱۱۶ هزار و ۴۸۸ انشعاب جمع‌آوری فاضلاب در استان بیان داشت: طول خطوط انتقال فاضلاب این استان ۸۵ کیلومتر و طول شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب یک هزار و ۶۳ کیلومتر است.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۱۲۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال اعتبار جذب و هزینه کرد.
بیگلری عنوان داشت: تعداد ۱۵ شهر اخذ تبصره سه و کمک‌های مردمی برای ایجاد و توسعه تأسیسات آب و فاضلاب، واگذاری عملیات بهره‌برداری و امور مشترکین ۱۰ شهر به طور کامل به بخش خصوصی، کاهش آب بدون درآمد از طریق اجرای اصلاح شبکه و نشت‌یابی و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، خرید و نصب بیش از ۴۰ دستگاه شیر فشارشکن در شهرها به منظور کاهش هدرروی آب و افزایش عمر شبکه توزیع آب، انعقاد قرارداد BOT تصفیه‌خانه فاضلاب بلداجی، واگذاری نصب انشعابات آب و فاضلاب و حوادث شهرها به بخش خصوصی، انعقاد قرارداد هیدروپاور و تولید برق از خطوط انتقال آب، واگذاری بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به بخش خصوصی، واگذاری خدمات مشترکین به دفاتر پیشخوان خدمات دولت، کنترل و پایش تأسیسات آب آشامیدنی در شش شهر استان از طریق سامانه تله‌متری از مهمترین برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب شهری در راستای تحقق اهداف سال است.
وی به مشارکت مردم چهارمحال و بختیاری برای اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای استان اشاره و اظهار کرد: برای شهرک فرهنگیان فارسان هر مشترک ۱۰ میلیون ریال، شهر گندمان هر مشترک هشت میلیون ریال، شهر گوجان هر مشترک ۱۰ میلیون ریال، شهر نقنه هر انشعاب آب خانگی ۵۰۰ هزار ریال، فاضلاب خانگی به ازای هر واحد ۴۰۰ هزار ریال و غیرخانگی به ازای هر متر مکعب ۵۰ هزار ریال، شهر بروجن به ازای هر واحد انشعاب آب خانگی یک میلیون ریال و به ازای هر واحد فاضلاب خانگی ۵۰۰ هزار ریال، شهر سفیددشت هر مشترک ۲۰ میلیون ریال، شهر اردل هر مشترک ۱۰ میلیون ریال، شهر ناغان هر مشترک ۱۲ میلیون ریال، باباحیدر هر مشترک ۱۲ میلیون ریال، شهرکرد ساختمان های دارای پروانه تا سه واحد ۱۰ درصد حق انشعاب آب و فاضلاب، پردنجان هر مشترک یک میلیون ریال، گهرو هر مشترک ۱۰ میلیون ریال و دستنا هر مشترک ۱۰ میلیون ریال برای اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشارکت کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اکنون هفت طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۲۸ تا ۸۳ درصد، مربوط به شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای استان فعال است.
وی بیان کرد: با تکمیل این طرح‌ها ۳۹ هزار و ۹۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها و ۲۸۴ کیلومتر به ظرفیت شبکه‌های فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری افزوده می‌شود.
بیگلری یادآور شد: تسریع در اجرا و تکمیل پروژه انتقال آب بن - بروجن با توجه به کاهش منابع زیرزمینی آب، تأمین آب آشامیدنی از منابع آب زیرزمینی، کاهش بارندگی، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش غلظت نیترات، خشکسالی‌های اخیر و کمبود پراکندگی بارش از مهمترین مشکلات چهارمحال و بختیاری در حوزه آب و فاضلاب شهری به شمار می‌رود.
وی عنوان کرد: افزایش کدورت آب چشمه کوهرنگ به دلیل افزایش درجه حرارت و تبدیل فرایند بارش از برف به باران، هدرروی سالانه دو میلیون متر مکعب آب در این طرح، نیاز ۳۰۰ میلیارد ریالی برای پکیج‌های تصفیه آب به منظور کاهش کدورت آن، بالا بودن قیمت تمام‌شده به دلیل کوهستانی بودن، مصرف انرژی زیاد به دلیل پمپاژهای چند مرحله‌ای، فرسودگی بخش قابل توجهی از شبکه‌های آبرسانی و کمبود اعتبار برای اصلاح شبکه‌های آب از چالش‌های شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری است.
چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۵۸ درصد جمعیت استان در مناطق شهری سکونت دارد.
 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت